قابل توجه پذيرفته شدگان آزمون ورودي دبيرستان نمونه دولتي الزهرا

در روز چهارشنبه مورخ 93/4/18 راس ساعت 9:30 در اين دبيرستان حضور بهم رسانيد.

 

 

 

امتحان نوبت دوم دانش آموزان آغاز مي شود ، براي موفقيت در امتحانات راه ها و روش هاي مختلفي وجود دارد كه بكارگيري اصول درست در مطالعه مطالب درسي از جمله عوامل موفقيت در امتحانات است. هنوز بسياري از دانش آموزان شيوه صحيح مطالعه را نمي دانند و اين مساله باعث شده كه با وجود صرف وقت زياد در يادگيري مطالب، نتوانند آن را در روز امتحان بيان و يا روي كاغذ بياورند. كارشناسان شيوه هاي مختلفي براي موفقيت در امتحانات به دانش آموزان گوشزد مي كنند براي مثال مي گويند در جايي مطالعه كنيد كه قادر به تمركز باشيد يا براي امكان تكرار مطالب فراگرفته برگه هاي خلاصه نويسي تهيه كنيد و زير مطالب مهم نيز خط بكشيد. دانش آموزان براي موفقيت در امتحانات نبايد خود را با ديگران مقايسه كنند زيرا هر فردي با داشتن امكانات مختلف، استعدادهاي متفاوتي نيز دارد.

 

 

 

در طول تحصيل بويژه در روزهاي امتحان، تغذيه مناسب، سبك و پرانرژي و خواب كافي را فراموش نكنيد. سعي كنيد قبل از امتحان، براي ارزيابي ميزان دانسته ها، خود را محك بزنيد. از عوامل استرس زا و همچنين همكلاسي هايي كه گفتار آن ها شما را دچار اضطراب مي كند، دوري كنيد.

 

بعداز شروع امتحان سعي كنيد ابتدا پرسش هايي كه از نظر شما آسان است پاسخ دهيد و وقت و انرژي خود را با نگران شدن و فكر كردن به عواقب امتحان و كنجكاوي درباره اينكه ديگران چه مي كنند، هدر ندهيد.

 

يك ساعت قبل از امتحان، از مطالعه درس دست بكشيد و به هيچ وجه قبل ازشروع امتحان از يكديگر چيزي نپرسيد زيرا ممكن است سوالي را بلد نباشيد و دچار اضطراب شويد و مطالب ديگر را نيز فراموش كنيد.

 

 

 

هنگامي كه به شما اضطراب دست مي دهد،خودتان را بيازماييد. كتاب را ببنديد و جمله را تكرار كنيد. اين كار اضطراب شما را از بين خواهد برد. اگر حين مطالعه نگرانيد و حواستان پرت مي شود چند دقيقه استراحت كنيد و سپس به مطالعه بپردازيد. دانش آموزان بايد در طول سال تحصيلي برنامه اي كاربردي براي مطالعه كتاب هاي درسي براي خود تدوين كنند و براساس برنامه به مطالعه درسي بپردازند. اگر در ترم نخست اين موضوع را رعايت نكرديد در ترم هاي بعد آن را به مورد اجرا بگذاريد.

 

انباشته شدن مطالب درسي از عوامل اضطراب و استرس است بنابر اين دانش آموزان بايد در ابتداي سال تحصيلي براي خود برنامه ريزي درسي داشته باشند. روزهاي امتحان، زمان مرور درس ها است و نمي توان در روزهاي امتحان، حجم زيادي از كتاب را آماده كرد. محيط ناآرام و تنش زا از عوامل عدم موفقيت در امتحانات است. تلاش كنيد در طول تحصيل بويژه روزهاي امتحان، محيطي آرام و ساكت براي خود مهيا كنيد زيرا آرامش روحي و رواني تاثير زيادي در موفقيت شما دارد. روزهاي امتحان به معني دست كشيدن از تفريح و سرگرمي نيست. پس از حدود يك ساعت مطالعه حدود 10 تا 15 دقيقه به خود استراحت دهيد. دراين موقع سعي كنيد از اتاق مطالعه خارج شويد و به نقاط دور دست و مورد علاقه تان نگاه كنيد.

 

استراحت قدرت تمركز شما را بيشتر خواهد كرد و مي توانيد با نيرو و انرژي تازه اي به ادامه مطالعه بپردازيد. توجه داشته باشيد زماني كه براي مطالعه تعيين مي كنيد حتما در همان ساعات، به مطالعه بپردازيد و برنامه درسي خود را با كارهاي ديگر تعطيل نكنيد. نوشيدن يك ليوان آب ميوه يا شير به همراه بيسكويت، آجيل در اين ميان تاثير مفيدي بر عملكرد مغزي شما خواهد داشت.

 

 

 

دكتر كوروش جعفريان متخصص تغذيه و استاديار دانشگاه علوم پزشكي تهران در زمينه استفاده از مواد غذايي معتقد است ،كه در ايام امتحانات از مواد غذايي كه استرس زا است مثلا نوشيدن قهوه، چاي و آبميوه‌هاي صنعتي خودداري شودچون در هنگام امتحانات استرس دانش‌آموزان به شدت افزايش مي‌يابد كه اين سبب اختلالاتي در تعادل بدن و ترشح بيشتر بعضي هورمون‌ها از جمله آدرنالين و كورتيزول مي‌شود، اين هورمون‌ها كه هورمون استرس ناميده مي‌شوند به بدن كمك مي‌كنند انرژي بيشتري براي مقابله با شرايط جديد داشته باشد. وي در ادامه با انتقاد از باورغلط افراد در استفاده از چاي و قهوه براي بيدار ماندن در هنگام امتحانات گفت: مواد كافئين دار مانند قهوه و چاي و حتي برخي شكلات‌ها در كوتاه مدت سبب بيداري و حتي تمركز حواس مي‌شوند اما خواص آن در مدت چند دقيقه برعكس شده و باعث برهم خوردن تمركز و حتي كاهش يادگيري و در نتيجه افزايش استرس و اضطراب در فرد مي‌شود.

 

دكتر جعفريان تاكيد كرد: افراد بهتر است در موقع امتحان و استرس از غذاهاي سبك و غذاهايي كه انرژي‌شان به مرور آزاد مي‌شود استفاده كنند.غلات و موادي حاوي كربوهيدرات‌هاي پيچيده كه بيشتر در نان سنگك و بربري يافت مي‌شود و مقدار فيبر آنها بالاست، سبب كاهش استرس در افراد مي‌شود.

 

اين متخصص تغذيه با تاكيد بر صرف تمام وعده‌هاي غذايي به ويژه صبحانه در ايام امتحانات اضافه كرد: در ايام امتحانات نبايد وعده‌هاي غذايي را حذف كرد بخصوص صبحانه كه در كنترل استرس نقشي اساسي دارد؛ چرا كه در هنگام صبح ميزان ترشح كورتيزول به بيشترين حد خود رسيده و صبحانه سبب كنترل استرس مي‌شود.

 

آدرس : تهران _خيابان قزوين _ خيابان امين الملك _ كوچه شهيد روزبهاني _ پلاك 61
تلفن : 55738096 _ 55146848